Vinterdepression – det kan du gøre for at klare dig bedre igennem de mørke måneder

Vinteren kan være en hård nød at knække for mange. Især dem der har en tilbagevendende vinterdepression, som sætter en alvorlig kæp i hjulet, når det kommer til overskud, energi og gøremål. Den bedste medicin er accept og små tiltag i hverdagen, der gør det hele lidt lettere.

Vinterdepression! Jeg kan sove hele tiden. Jeg skal helst have ni timers søvn hver nat, og alligevel er jeg konstant overvældet af en gigantisk træthed. Jeg spiser mere og gerne flere søde sager, jeg tager på, og jeg bliver lidt træt af mig selv. Jeg orker ikke meget, og jeg bliver nemmere sur og irritabel. Jeg er ikke på toppen, er ukoncentreret og har svært ved at overskue ting…. især at de næste mange måneder bare er mørke, mørke, mørke og kolde. 

Jeg bliver vinterdeprimeret! Og jeg er de seneste år blevet mere og mere bevidst om det. Heldigvis! For så forstår jeg, at det ikke varer for evigt. At mit liv ikke er totalt trist (det er vinteren, der manipulerer), og at jeg nok skal få lyst til grøntsager og gåture igen. OG at jeg SKAL spise grøntsager og gå en tur, hvis jeg vil have flere gode end dårlige dage.

Varm kaffe foran en varm radiator er guld værd – behøver jeg at fortælle, at vores varmeregning er ret høj☺️

Symptomerne er tydelige

Jeg er født med en kold krop en mørk vinterdag i december. Min mor har altid sagt, at jeg er en frossenpind, og det er jeg. Jeg tror, det har noget at sige, at jeg er vinterbarn. Faktisk siger visse undersøgelser, at folk født om vinteren har større tendens til at føle sig nedtrykt i vinterhalvåret.

Men der er naturligvis også andre forklaringer – jeg er måske sammensat på en måde, der gør mig mere modtagelig for mørket. Jeg er generelt en type, der skal beslutte mig for at tage ”ja-hatten” på, når jeg står op om morgenen. Og jeg har ikke et positivt livssyn fra naturens side – men jeg øver mig meget i det, for jeg ved, det er vigtigt at kunne anskue livet fra en glad og lys side.

Mange har skrevet om vinterdepressioner og hvad man skal gøre. På www.altompsykologi.dk skriver de blandt andet, at en person med vinterdepression som regel oplever dette:

– Træthed
– Mangel på energi
– Tristhed
– Lyst til mere mad og søde sager
– Vægtøgning
– Nedsat lyst til at lave ting og være social
– Dårligere selvfølelse
– Koncentrationsbesvær
– Rastløshed

Det er vigtigt at holde sig for øje, at vinterdepression ikke er som en traditionel depression, og den kommer også i både en svær og mildere grad.  Du kan søge læge – det bør du nok gøre, hvis du er vinterdeprimeret i svær grad, men du kan også gøre visse ting selv for at mildne symptomerne.

Det anbefaler eksperterne

Det er angiveligt mangel på lys og fald i temperaturer, der sætter en vinterdepression i gang. Den kan opstå med forskellig styrke fra person til person – og selvom jeg er ramt, er jeg heldigvis ramt i så mild en grad, at jeg stadig kan se det gode ved livet det meste af tiden, og jeg kan leve et godt liv også om vinteren. Men jeg gør også visse ting for at passe godt på mig selv. Jeg søger ikke læge for at få det bedre, men følger blandt andet nogle af rådene her:

– Sørg for at komme ud i naturen og sug det lys til dig, der er.
– Tving dig selv til at være aktiv og gå en tur eller dyrk motion.
– Brug lysterapi
– Spis sundt og varieret også selvom du ikke har lyst.
– Pas på med stress.
– Undgå for meget alkohol (og andre ting i den dur).
– Sørg for at få din søvn.

Det er smart at have hund om vinteren, for så er der altid en god grund til at gå en tur… og en at putte med.

Har du lyst til at ændre dine dårlige vaner – det har Camilla også, se hvad hun har sat sig for at lave om i hverdagen lige her.

Sådan gør jeg selv

Egentlig føles det lidt overdrevet at skrive, at jeg bliver vinterdeprimeret eller har vinterdepression, for SÅ hårdt ramt er jeg jo heller ikke, tænker jeg (men det er jeg, hvis jeg skal være helt ærlig). Jeg er mere seriøst vintertræt eller vinternedtrykt, og har brug for at gå lidt i hi – det er i hvert fald sådan jeg selv ser på det. Og det gør jeg så. Går i hi.

Jeg har besluttet mig for, at det er helt OK og fint, at jeg ikke dur til meget om vinteren. Jeg forsøger at sætte ind med lysterapi og tvungne grøntsager og ture ud i naturen. Men jeg giver også mig selv lov til at putte mere, at sove til middag ind i mellem, gå tidligt i seng og bruge mere tid under et tæppe med en god bog og noget sødt. Ja, jeg spiser for mange søde sager om vinteren, men sådan er det. 

Og så sørger jeg for at have ting i min kalender, jeg simpelthen ikke kan andet end at glæde mig lidt til – det kan være store og små ting. Det kan se sådan her ud:

1.

Jeg gør julemåneden til noget specielt, og jeg planlægger forskellige små hyggeting, vi skal som familie og med mig selv. Jeg køber en rigtig tøsebog med juletema. Jeg ser julefilm og pynter op, og jeg glæder mig i god tid (heldigvis er Daniel helt med på den😀)

2.

Jeg skynder mig ud at gå tur, når solen skinner. 

3.

Jeg drikker kaffe udenfor, hvis vejret er godt. 

4.

Jeg lokker Daniel til at lave god mad til os… i weekenden har han lovet at lave sådan en gryderet, der bare trækker og trækker. Og han bager boller om morgenen i weekenden, men det gør han også om sommeren. Jeg bliver bare glad af det, lige meget om det er sommer eller vinter.

5.

Vi tager i skoven for at kigge på blade og alt muligt andet. 

Psst! Selvom jeg har gode intentioner, har jeg stadig dage, der går rigtig skidt – læs her, hvordan jeg kan forvandle en arbejdsdag til det rene skidt på ingen tid.

6.

Jeg sover middagslur i weekenden og går tidligere i seng generelt.

7.

Vi har få gode planer i kalenderen, men der er også lavet huller til ingenting eller alenetid.

8.

De seneste år har vi været en tur i spa en weekend om vinteren, hvor mine forældre har passet Bernhard og Birthe. 

9.

Vi plejer at tage på ferie sydpå om vinteren i kortere eller længere tid. Det er måske ikke det helt rigtige at foreslå i de her klimatider, men hvis du nu sparer på andre fronter, er det måske ok. Vi gør det, fordi jeg har brug for at se frem til en periode om vinteren, hvor jeg bliver varmet igennem og får lys. MEN i år skal vi ingen steder, fordi vi synes, vi har brugt vores kvote – det sætter en markant dæmper på sæsonen. Vinteren virker meget lang lige nu, men det skal nok gå, og jeg ved heldigvis, at vi har fået pasning i januar eller februar, så vi kan komme i spa og dase i noget varmt vand☺️.

Jeg elsker sol og sommer, men selvom den kan være hård at komme igennem, så kan vinteren altså også noget – på sin egen lidt trætte og grå måde. Vi rykker da lidt tættere sammen i stuen med den varme kakao om aftenen, og vi sidder længere over morgenmaden om morgenen, og bruger mere tid på at læse bøger sammen. Dét er også livskvalitet.

HUSK – jeg er ikke lægeuddannet eller har særlig viden om lægevidenskabelige ting – SÅ søg din egen viden om vinterdepression, hvis du vil vide mere – det jeg skriver, er blot tanker, og ting jeg selv har bidt mærke i på det store internet.

Pssst! Vil du forsøde vinteren lidt, så tag et kig forbi vores lille interiørbutik på Instagram – den hedder End of story og kan findes lige her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *